Om dette arrangement

For voksne

Kulturcafé: De amerikanske sydstater

17.04.24
Kom med på en kulturhistorisk rundrejse i de amerikanske sydstater – og hør om cajun og country, bomuldsmarker, borgerrettigheder - og 'Borte med blæsten'.

De amerikanske sydstater adskiller sig fra det øvrige USA ved sin voldsomme fortid, som i høj grad har sat sit præg på det nutidige samfund. Det var her i Syden, at slaverne dyrkede jorden og gjorde deres ejere til overordentligt rige mennesker – og det var her, deres efterkommere udkæmpede en sej kamp for at blive ligestillede. Martin Luther King og de øvrige borgerretsforkæmpere har sat deres spor overalt, og deres historie er både rædselsvækkende og hjerteskærende.

Men heldigvis er der også masser af livsglæde, og den musikalske arv er her så rig, at både jazz, blues og rock’n roll er vokset frem og har været toneangivende for hele verdens rytmiske musikscene.

Sydstaterne byder på et væld af spændende seværdigheder, men intet overgår menneskene og deres gæstfrihed. Og kombineret med den helt særlige madtradition, som kendetegner området med cajun og kreolsk køkken, er besøget en udsøgt oplevelse for livsnydere.

Kom med på en rundrejse fra storbyen Atlanta, gennem Louisianas sumpe, over de musikalske mekkaer Memphis og Nashville, til Charleston og Savannahs sydststatscharme, når bibliotekar Jesper Christoffersen og litteraturformidler Julie Garde fortæller - i ord, lyd og billeder.

Har du spørgsmål til arrangementet, er du velkommen til at kontakte: Julie Garde på jg@rudersdal.dk